Tuff tuff lilla sömntåget går.

Ett problem som ofta uppstår när en ny liten bebis kommit till livet är att finna sömnrytmen. Alla barn är olika, lika så syskon så det som funkat på ett tidigare barn behöver inte funka på ett yngre syskon. Det absolut svåraste innan barn och förälder lärt känna varandra är att tajma sömnen rätt. Läggs barnet för tidigt är det svårt att få barnet att slappna av och läggningen tar lång tid, läggs barnet för sent är barnet övertrött och läggningen blir lång samtidigt som barnet lätt vaknar efter bara en kort stund och är svår att få att somna om. Samtidigt gäller det även att så småningom tajma vilan på dagen för att barnet ska somna i något sånär önskad tid på kvällen. Här stöter många på patrull.

Ofta kan det te sig så att barnet är väldigt trött framåt eftermiddagen och somnar runt femsnåret, föräldrarna låter barnet sova och barnet vaknar efter kanske 30 minuter. Vid halv sju vill föräldrarna börja nattrutin för att barnet ska sova vid sju. För det mesta blir detta helt omöjligt. Liksom barns sömn under natten går i cykler där barnet med jämna mellanrum sover tyngre eller ytligare så går även barnets trötthet i cykler. Fångar man upp barnet precis rätt i en sömncykel är det generellt sett lätt att få barnet att sova, missar man minsta lilla kan det plötsligt vara kanonsvårt. Exakt hur känsligt det är varierar liksom så mycket annat från barn till barn. Vissa behöver väldigt exakta tider att sova på som inte kan tummas på alls för då utbryter kaos medan andra barn kan sova lite hur som helst och ändå sova bra på natten och ha lugna läggningar. För att lista ut vad för typ av barn du har är det bästa sättet att skriva en sömndagbok under en period. Då ser du lätt om ditt barn har något speciellt mönster för sin sömn. Några saker att titta på i en sömndagbok är:

* Verkar barnet vara kvälls eller morgonmänniska? För kvällspigga barn kan man helt enkelt få glömma drömmen om ungar som sover som stenar redan kl sju. På samma sätt som föräldrar till morgonpigga barn kan få säga hej då till chansen att ta en sovmorgon på väldigt länge.

* Hur klarar barnet att tillfälligt gå ifrån de rutiner som finns? Om ni inte har några sovrutiner alls, hur verkar ditt barn sova? De flesta barn lägger sig till med en egen rutin, om inte kan det vara en idé att införa för att säkerställa att barnet får rätt mängd sömn för sina behov. (Se tidigare inlägg om barns sömnbehov)

* När har läggningarna gått absolut lättast, även om det bara är marginellt bättre än de värsta läggningarna? Går det att se ett mönster?
Med detta som underlag kan du sedan skräddarsy en ”metod” som passar för er för att hjälpa ert barn att sova bättre och med lättare läggningar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s