Liten checklista vid svåra insomningar.

Oavsett om det är ditt första barn eller du har fler sedan tidigare kan det vara skönt att ha en liten checklista att ta inspiration och stöd i om ditt barn har svårt att sova. Så här kommer en liten lista på saker att prova, tänk på att förändringar i barnets rutiner behöver tid på sig att sjunka in hos barnet, ge därför inte upp om det inte ger resultat direkt utan vänta några dagar innan du utvärderar resultatet.

* Se till att det är lugnt runt barnet, begränsa synintrycken genom att gå in i ett mörkt rum. Undvik att ha helt tyst eftersom vissa barn då får väldigt svårt att sova om det kommer ljud.

* Ha en tydlig nattnings rutin, de flesta barn finner stor trygghet i att veta vad som är på gång. Ge äldre barn tid att avsluta lek och förbereda sig för natten.

* Var säker på att barnet är mätt och har torr blöja eller varit på toa.

* Prova ha barnet i famnen och vagga, klappa, nynna en melodi. Försök med statisk rörelse och monoton melodi om du nynnar då många barn finner trygghet i att inget ändras, dessutom får de lättare att slappna av och i förlängningen somna om de helt enkelt får tråkigt.

* Om barnet blir arg och spjärnar emot att vara i din famn prova lägga barnet i sin säng och stanna precis bredvid, ta upp barnet igen om han/hon blir ledsen eller mer arg.

* Om du har ett barn som vill amma, amma! Inget barn kommer amma sig till söms hela livet och pappan får och kan hitta sitt eget sätt att söva när du inte finns tillgänglig.

* Äldre barn kan du försöka lugna genom att om och om igen läsa samma bok tills barnet är lugn och avslappnad, alt. sitt med barnet i famnen och se ett program för vuxna som inte innehåller våld, tex en komediserie. Många barn lugnar sig fort och somnar när de helt enkelt inte ges möjligheten att få härja runt.

* Undvik att bli arg på barnet, det gör oftast barnet mer uppskruvad. Känner du att du inte orkar, ge barnet till din partner eller lämna barnet i sin säng en kort stund medan du andas och samlar ny kraft.

* Se över barnets sömn under dagen, sover barnet lagom? Får barnet väldigt mycket sömn på dagen dra ner lite, barnet är kanske inte trött på kvällen? Får barnet lite sömn, försök öka den! Ett övertrött barn sover sämre och har svårare att komma till ro.

* Fundera på hur du och barnets pappa är med sömnen, är ni kvälls eller morgonmänniskor? Barnet är antagligen lika, har ni ett morgonpiggt barn kan tidig läggning vara bra medan ett kvällspiggt barn helt enkelt kan behöva få vara uppe lite längre på kvällen.

* Våga prova dig fram! Det som funkar med ett barn funkar inte på ett annat, försök behålla lugnet och tänka att det går över. Om inget fungerar och barnets sömn fortsätter vara dålig fundera på möjlig allergi, testa omega tillskott eller en mild sömnmetod.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s